W Kątach odbyły się konsultacje w sprawie poprowadzenia trasy drogi ekspresowej S50 przez teren gminy Sochaczew. Biuro Transprojekt i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawili planowane działania, które nie spodobały się lokalnym władzom i mieszkańcom. Jedną z głównych źle odebranych kwestii było ograniczenie trasy do dwóch pasów, zamiast trzech, w każdą stronę.
Szczegóły spotkania zrelacjonował Urząd Miasta Sochaczew. W spotkaniu wzięli udział wój Dariusz Krupa i burmistrz Daniel Janiak, którzy wyrazili sprzeciw wobec planów poprowadzenia drogi w wariancie W4 wiążącym się m.in. z koniecznością wyburzenia 54 budynków gospodarczych, 38 mieszkalnych i jednego usługowego. Przedstawiciele lokalnych władz podkreślali, że wybór tej opcji oznacza zniszczenie dorobku życiowego wielu rodzin, a w samym mieście odcięcie od dojazdu całej dzielnicy przemysłowej w rejonie ulic Inżynierskiej i Kościńskiego.
Sochaczew będzie walczył
GDDKiA przekonywała jednak, że z czterech analizowanych wariantów, żaden nie jest preferowany, nie został jeszcze wybrany i wszystkie są tak samo zaawansowane jeśli chodzi o opracowanie techniczne. Poinformowano również o konsultacjach w samym Sochaczewie, które zaplanowano na 13 października. 25 września opublikowane zostaną natomiast mapy bardziej szczegółowo opisujące przebieg trasy w granicach miasta.
Burmistrz miasta zdecydował się zabrać głos i zachęcić mieszkańców do wzięcia udziału w konsultacjach i wyrażenia sprzeciwu wobec wariantu W4.
– Gorąco zapraszam wszystkich mieszkańców na spotkanie z projektantami i inwestorem. 13 października w Sochaczewskim Centrum Kultury w Boryszewie od 11.00 do 15.00 zaplanowano rozmowy indywidualne, z kolei od 16.00 do 18.00 ma trwać spotkanie otwarte, z prezentacją planów GDDKiA, wyjaśnieniami i dyskusją. Zachęcam do przyjścia i składania głosów przeciwnych W4. Na miejscu, w SCK, będą pracownicy ratusza pomagający w prawidłowym wypełnieniu formularza konsultacji społecznych. Każdy będzie mógł się skutecznie wypowiedzieć, a my zadbamy, by wszystkie formularze jak najszybciej trafiły do GDDKiA – mówi burmistrz Janiak.
Społeczność chce trzech pasów
Poza samym przebiegiem, zdecydowanie niezadowolenie wzbudza stworzenie S50 z dwoma pasami zamiast trzech.
– Przez kilka lat GDDKiA utrzymywała, że nowa S50 będzie mieć po trzy pasy ruchu w obydwu kierunkach, tymczasem na spotkaniu w Kątach poinformowano, że będą to „dwa pasy ruchu w każdym kierunku, pas technologiczny, ogrodzenie, pas drogowy”. Na pytanie, skąd ta zmiana, reprezentant GDDKiA odpowiedział, że przeprowadzono nowe symulacje ruchu, a te wykazały, że liczba samochodów będzie mniejsza niż zakładano. Sytuacja demograficzna też nie jest sprzyjająca, ruch będzie się rozkładał inaczej niż przyjęto kilka lat temu – czytamy na stronie UM Sochaczew.
Ratusz nie zgadza się jednak z tymi wyjaśnienia, argumentując, że „po pierwsze raporty rządowe o wpływie CPK na otoczenie mówią, że port wygeneruje 30 tys. dodatkowych miejsc pracy, znacząco wpłynie na wiele branż takich jak turystyka, transport, hotelarstwo, przetwórstwo żywności itp. Po drugie S50 ma stanowić część Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, czyli zespołu tras szybkiego ruchu i autostrad otaczających stolicę, wyprowadzających z niej ruch kołowy, zatem jadąc z Radomia, Ostrowca Świętokrzyskiego czy Rzeszowa S50 będzie idealnym rozwiązaniem dla kierowców udających się do Torunia, Gdańska, Bydgoszczy, Elbląga czy Olsztyna. Po trzecie słowa o mniejszym ruchu niż zakładano padają w czasie, gdy GDDKiA decyduje o rozbudowie dławiącej się od nadmiaru samochodów autostrady Warszawa – Łódź o jeden dodatkowy pas, a od Pruszkowa do stolicy o dwa nowe pasy. A przecież S50 i autostrada będą się łączyły. Wątpliwości można by mnożyć”.
– Podtrzymuję swoje zdanie i wyrażam kategoryczny sprzeciw wobec wariantu W4. Jestem z mieszkańcami, jestem po stronie mieszkańców, zarówno miasta jak i gminy Sochaczew i podkreślam - zaproponowany wariant jest absolutnie nie do przyjęcia. Spotkanie w gminie wzbudziło dużo emocji, mieszkańcy czują się zaniepokojeni, widzą wiele problemów z wpisaniem W4 w ślad krajowej „pięćdziesiątki”. Na spotkaniu powiedziałem, że teraz musimy być jedną wielką drużyną. Od tego, której drużyny głos wybrzmi najmocniej, kto będzie skuteczniej lobbował, zależy nasza przyszłość – dodał burmistrz.
Czasu na dyskusje i rozwiązanie sporu jest jeszcze sporo. Ostateczny wybór jednego z wariantów przebiegu S50 oraz złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej ma nastąpić do końca 2026 roku. Dalej, harmonogram prac zakłada uzyskanie DŚU na koniec 2027 roku, a następnie na przełomie 2029 i 2030 r. opracowanie koncepcji programowej, a także podział 100-kilometrowej trasy na odcinki realizacyjne. Rozpoczęcie budowy przewidziane jest z kolei na 2032 rok.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.